
Klienti sociálních služeb mohou prožívat intenzivní emoce, které mají výrazný vliv na průběh setkávání. Může se jednat o truchlení, frustraci, úzkost, panickou ataku, hněv. V krajním případě se může hněv či úzkost projevit agresivním chováním a agitací. V některých situacích jsou projevy natolik silné, že nás mohou při práci s klienty znejistit či ochromit. Při tom se jedná o projevy související s potřebami klientů a jejich porozumění a adekvátní reakce může vést jak k zásadnímu posunu v pracovním vztahu, tak ke změně klienta. V případě agresivního chování je vhodné být připraven flexibilně reagovat. Vyhroceným situacím lze však předejít, případně je efektivně zmírnit deeskalačními technikami, které budou součástí praktického nácviku. V teoretické části se budeme věnovat emocím z hlediska jejich základního rozdělení, emoční regulace, teorii potřeb a jejich naplňování. V neposlední řadě se budeme zabývat vlivem vyloučení a traumatu na prožívání. V následující části se zaměříme na možné prožívání pracovníka jako reakce na klienty. Emoční regulace dle současných poznatků probíhá interpersonálně, tedy se jedná o vztahové téma. Vhodná práce s našimi emocemi napomůže zvládat náročné prožívání klientů. V praktické části se budou účastníci kurzu věnovat nácviku základních dovedností, které lze v průběhu projevů intenzivních emočních projevů klienta využít. V modelových situacích budeme nacvičovat zejména reflexe emoce včetně korekce vlastních postojů.
Více informací: | Bc.Vladimíra Kullová |
E-mail: | info@dinstitut.cz |
Telefon: | 731 196 885, 558 764 352 |